Testcentrets roll: bollplank, lyssnare och coach
Med hjälp av ett testcenter får företagen i ESF-projektet Kompetenssäkrad individ hjälp med både coachning, validering och en plan framåt. Två av dessa testcenter är Montico och Träcentrum. De bidrar till en kompetenssäkrad framtid – ibland bara genom att ställa de rätta frågorna.
Text Karin Wallén
Allt börjar med ett samtal. Om utmaningar, förutsättningar, förväntningar och – förstås – målsättningar. När Thomas Gustavsson, kompetenscoach och projektledare på Montico, tar sig an ett företag inom ramen för ESF-projektet Kompetenssäkrad individ gör han det med ett mål i sikte: att företaget ska etablera sätt att jobba mer strategiskt och metodiskt med sin kompetensförsörjning. Detta är något som behövs på många små och medelstora företag inom svensk verkstadsindustri idag, menar han.
– Ibland när jag kommer till ett företag finns alla förutsättningar som behövs för att kunna syssla med de här frågorna på ett strategiskt sätt. Men ändå har de inte allt på plats. Det är då vi kommer in och stöttar dem, säger Thomas Gustavsson.
Och han vet att det kan ge resultat. I sitt arbete utgår han från ett grundläggande arbetsmaterial som tagits fram för projektet. Det är anpassat till det uttalade syftet, och till branschen. Samtidigt sätter företagen sin egen prägel på arbetet, genom sina möten med kompetenscoachen. De kommer in med sina egna utmaningar och behov, sina redan satta planer framåt och med sina specifika funderingar och problem.
Kompetenscoachen anpassar sig efter den nivå som företaget befinner sig på. Men hela tiden med den röda tråden i fokus: att jobba strategiskt med processerna. Och det är en resa.
Kartlägger sig själva
I projektet ingår fyra handledningstillfällen som steg för steg lägger de byggstenar som behövs för att ta viktiga steg framåt. Från att ha pratat om utmaningar och kompetens- och förändringsbehov går man vidare med att kartlägga hur företagets processer ser ut idag – och vilka åtgärder som behövs. Tillsammans med sitt testcenter skapar företaget en handlingsplan och prioriterar vilka kompetenshöjande insatser som ska göras.
Mellan träffarna gör företagen sina läxor och kartlägger sig själva. Att ha bestämda träffar med kompetenscoachen bidrar till att det blir gjort, menar Thomas Gustavsson.
– Att vardagen kommer emellan är lite av ett mantra på många företag. Men vet man att Thomas kommer – då får man en liten extra skjuts att få saker gjorda.
Efter det andra handledningstillfället är det dags för validering. Då träder någon av de behöriga testledarna in – till exempel Morgan Jansson på Montico.
– Jag går alltid igenom syftet med valideringen. Det är viktigt att få fram det så alla förstår varför man gör den här insatsen, säger han.
I vissa fall har företagen inte varit tillräckligt tydliga med syftet, vilket gör att en del anställda är oroliga inför valideringen. Då gäller det att avdramatisera situationen och få alla att förstå att de inte kommer att förlora jobbet om de inte blir godkända. Istället handlar det om att visa var kunskapsluckorna finns – för att kunna sätta in rätt utbildningar. Dessutom kan en validering visa vad personalen kan, snarare än inte kan.
– Många gånger finns en dold kompetens. Det är inte alltid företaget har koll på vad personalen verkligen kan, säger Morgan Jansson.
Det viktiga lyssnandet
Där testledaren har en viktig roll i att förmedla syftet med valideringarna, är kompetenscoachens kanske viktigaste jobb – att lyssna. På Träcentrum, också det ett testcenter som bidrar till projektet, finns lång erfarenhet av att coacha företag till en mer strategiskt kompetensförsörjning.
– Att coacha handlar om att skapa förutsättningar för en aha-upplevelse. Bara genom att berätta högt för andra om hur saker fungerar så kan de här personerna på företagen komma till insikt om ganska mycket. Något börjar hända när de själva hör vad de säger, konstaterar Bodil Svensson.
Genom att sedan ställa ”lagom utmanande frågor”, som anpassas efter vilken nivå företagets strategiarbete initialt ligger på, kommer man framåt i processen.
– När man börjat se kompetens som ett konkurrensverktyg och börjar använda kompetensutveckling som en intern strategi – då har vi lyckats, säger Bodil Svensson.
Hon menar att kompetensfrågan är den största utmaningen för all industri i Sverige. När företagen anställer och själva utbildar sin personal är det viktigt att det finns projekt som Kompetenssäkrad individ.
– Vi befinner oss i en värld där man inte kan luta sig tillbaka på att man gick en gymnasieutbildning för tjugo år sen. Alla medarbetare behöver uppgradera sig, säger Bodil Svensson.
Thomas Gustavsson på Montico håller med:
– Syftet är att förstå vad som krävs för att komma till det önskade läget, och genomföra det. Man når inte målet under det här projektet, men vi kan starta resan i alla fall, säger Thomas Gustavsson, och tillägger:
– Det finns så mycket duktiga människor på de här företagen. Det de behöver för att komma vidare är ofta ett bollplank. Och det kan vi vara.