Vi måste låta oss styras av kompetensbehovet
Alla är överens om att kompetenssäkring är en viktig fråga, och att valideringar, coachning och utbildning är viktiga steg på vägen. Men hur skapar man rutiner för att fortsätta arbetet, även när ESF-projektet är över? Beslag & Metall har en plan.
Text Karin Wallén
Metall som formas i automatpressar, svetsning, montering och lackering. Det är så vardagen ser ut på Beslag & Metall, i det lilla samhället Ekenässjön, utanför Vetlanda. Men att få tag på personal som är utbildade med inriktning mot pressning är svårt.
– På skolorna är det mycket mer inriktning på CNC-bearbetning. Så vi är vana att behöva utbilda våra anställda på plats, säger Crister Gustafsson, som är it-ansvarig och verksamhetsutvecklare på företaget.
Men trots att just utbildningsfrågan är viktig så kan han uppleva att den ibland hamnar i skymundan av de dagliga sysslorna. Något han hoppas ska förändras.
– Alla håller ju med om att det här är en otroligt viktig fråga. Så nu gäller det att behandla den som en sådan.
Som en del i att skapa bättre förutsättningar för kompetenssäkring i framtiden har företaget valt att delta i ESF-projektet Kompetenssäkrad individ. Familjeföretaget Beslag & Metall, som idag har cirka 250 anställda, startades redan 1938, med tillverkning av beslag och plåtprodukter till försvaret. Från 1980-talet gick de över allt mer till bilindustrin, framförallt på lastbilssidan, och på senare tid även en del till Volvo Cars på personbilssidan.
En stor anledning till att företaget nappade på erbjudandet var möjligheten att inom ramarna för projektet genomföra ett visst antal valideringar.
– Det var ett väldigt bra tillfälle för oss att prova det här med valideringar. Vi har inte gjort det förut, men förstås hört talas om det, säger Crister Gustafsson.
Sammanlagt har Beslag & Metall nu genomfört 48 valideringar, varav 16 stycken i ESF-projektets regi.
Viktigt skapa kontinuitet
Framförallt var det två valideringsområden som visade lite sämre resultat: arbetsmiljö och mätteknik. Det är där som företaget nu stärker upp med utbildningar, något man kommit fram till i samråd med kompetenscoachen Thomas Gustavsson på bemannings- och utbildningsföretaget Montico.
– Mätteknik är viktigt att repetera och hålla igång. Att vi fick sämre resultat i frågorna om arbetsmiljö kan ha att göra med att vi ofta tar för givet att det är självklart att man gör saker på vissa sätt. Därför har vi kanske inte varit så tydliga när det gäller den biten, konstaterar Crister Gustafsson.
Ett mål med projektet har varit att hitta olika sätt att få kontinuitet, så att frågan om kompetenssäkring inte stannar vid spridda ströinsatser då och då.
– Det får inte bli så att vi bara kör utbildningar när det råkar bli lugnt i produktionen. Vi måste låta oss styras av det verkliga kompetensbehovet, säger Crister Gustafsson.
Han och Montico har bollat vilka rutiner som behöver sättas på plats. Det kan till exempel handla om hur man tar emot en nyanställd. Att man genast sätter en plan för vad just den personen behöver det närmaste halvåret. För att göra detta har de tittat på lösningar med webbutbildningar.
– Det händer att en maskin står stilla en timme, då kan man utnyttja den tiden och gå iväg och fortsätta lite på sin utbildning. Det kan ske lite mer spontant, när tiden finns.
Testar olika utbildningssätt
För att testa sig fram ska Beslag & Metall prova att utbilda en del anställda med e-learning och en del genom lärarledd utbildning på plats – och sedan utvärdera hur skillnaderna blir.
– Många yngre är mer vana att se en film istället för att lyssna till en föreläsning. Då kan man pausa, backa tillbaka och lyssna igen. Det känns nog mer naturligt för många idag, säger Crister Gustafsson.
När han ser tillbaka på det de hittills hunnit göra inom projektet så är han nöjd, men känner att han kunde ha informerat bättre.
– Vid någon validering visste de berörda knappt vad en validering innebar. Så jag borde ha varit lite tydligare med syftet redan från början, sett till att alla visste varför vi gör det här och vad det kan leda till.
Utan tydlig information finns en risk att medarbetarna gör sina egna tolkningar och får fel bild av vad som ska hända. Ska de testa mig nu – och vad händer om jag inte blir godkänd?
– Det är viktigt att göra klart att vi gör det för att hitta kompetensluckor som vi kan täppa till. Vi gör det för att stärka personalen.
Att delta i projektet har varit varit värdefullt, och med Montico som stöd har han fått med sig många nya idéer, och nätverk att använda sig av för att ta in utbildningslösningar.
Ekonomiskt sett borde det inte vara avgörande att få bidrag genom projektet – men det är helt klart ett faktum som gör det lättare att få klartecken från ledningen att köra utbildningar, konstaterar Crister Gustafsson.
– Man brukar alltid få frågan om vad det kostar. Jag brukar vända på det och säga – vad kostar det om vi inte gör det? I längden sparar vi pengar på att göra detta.
Tips – så får du kontinuitet i kompetensutvecklingen
- Se till att det är förankrat hos ledningen. Att de också tycker att det är viktigt att köra på med kompetenssäkring och utbildning, hela tiden. Så att det inte bara är en liten grupp vid sidan om som tycker det är viktigt.
- Försök att få in det på agendan i bolagsledningen. Man får tjata lite om att de ska följa upp hur det går.
- Informera personalen. Det gäller i alla typer av förändring. Förklara syftet, varför vi gör detta, och gör det tidigt så att det får mogna lite. Annars kanske du själv har varit involverad och informerad i flera månader, och plötsligt får de andra all information på en enda dag.
- Ge medarbetarna information och feedback framåt. Vad händer efter valideringen? De vill veta.