Så satsar Nobia på kompetenssäkring för framtiden
Efter en givande tid med ESF-projektet Kompetenssäkrad Individ kan Nobia se tillbaka på nya lärdomar, och en lyckad kraftansamling för att satsa på kompetensen. Och nu ska arbetet fortsätta – för att säkra sin plats i framtiden.
När kökstillverkaren Nobia bestämde sig för att bygga en ny fabrik på ny ort ritades planerna upp för en mer automatiserad och digitaliserad verksamhet. Men för att gå den nya framtiden till mötes på bästa sätt behövdes också en satsning på personalens kompetens, för att möta den nya tekniken. I samma veva gick företaget med i ESF-projektet Kompetenssäkrad Individ, och fick hjälp att komma igång med den egna satsningen Nobia Academy.
– ESF-projektet blev en del av vår satsning och vi fick mycket stöd och hjälp av kompetenscoachen Joakim Brobäck på Träcentrum, säger Lisa Johansson.
Hon har jobbat på Nobia i 18 år, och är stationerad på fabriken i Tidaholm. Där har hon varit spindeln i nätet för ESF-projektet Kompetenssäkrad Individ, och jobbar nu vidare med Nobia Academy, bland annat som testledare och informatör – lite av en länk ut till medarbetarna på golvet.
Hittills har företaget validerat 570 anställda, varav knappt 30 kostnadsfritt inom ramarna ESF-projektet. Det är tydligt att valideringarna är en viktig del i arbetet med att höja kompetensen i företaget.
– Jag tycker valideringarna är ett väldigt bra verktyg som ger en bra bredd och är relevant för industrin. Kan vi säkerställa att vi har de kunskaper som efterfrågas i valideringarna så har vi en stor fördel som företag i Sverige, säger Lisa Johansson.
Hon har själv validerat och utbildat sig, och kan se att många i personalen har blivit stärkta av att få den utbildning de behöver.
– De allra flesta ser det som en fördel att få chansen till en utbildning, och det är stärkande att veta vad man kan, och ha det på papper.
Flera långsiktiga satsningar
I samarbete med Yrkesakademin har varje enskild medarbetare fått tillgång till en webbaserad utbildning (e-learning) i de ämnen där just den personen visade på kunskapsluckor i valideringen. På det viset kan de själva välja när de vill lyssna, läsa eller se filmer för att tillgodogöra sig utbildningsmaterialet i datorn. Det ger också möjlighet att pausa och gå tillbaka på ett helt annat sätt än i traditionell klassrumsundervisning.
Nu väntar fler insatser inom Nobia Academy, som härnäst satsar på mer riktade flerdagarsutbildningar inom fem olika spår; automation, CNC, ytbehandling, maskinsnickeri och logistik. I Nobia Academys långsiktiga satsning ingår även ett samarbete med Yrkeshögskolan, YH, som gör att medarbetare kan ansöka om att få gå en utbildning antingen till produktionstekniker eller automationsingenjör. Och snart tar de första medarbetarna examen som produktionstekniker.
– Det känns jättekul! Det betyder mycket för oss att få in den kompetensen. Och allt sker på betald arbetstid, säger Josefine Görsberg som jobbar med Learning & Development på Nobia.
De medarbetare som utbildas går i skolan ungefär två dagar i veckan, och ska sedan jobba med så relevanta uppgifter som möjligt i förhållande till utbildningen. Det är en längre satsning eftersom utbildningen sträcker sig över 1,5-2 år, så det är viktigt fånga upp de medarbetare som gärna vill fortsätta i företaget.
Lärandet ska fortsätta
Lisa Johansson tycker att utbildningarna är givande även för den som jobbat länge i företaget.
– Tidigare har det inte funnits tid för utbildning på samma sätt. Jag kom direkt från skolan och monterade lådor och lärde mig alla steg i den processen, men jag hade nog inte koll på riktigt varför vi gör vissa saker, hur man läser en ritning eller vad som händer om en maskin går sönder. Med utbildning får man större insikt och förståelse för hur allt fungerar.
Den nuvarande kompetenssatsningen kommer att löpa på tills den gamla fabriken läggs ner och den nya är igång. Och både Lisa Johansson och Josefine Görsberg konstaterar att utvecklingen går väldigt fort framåt. Bara under åren då flytten till Jönköping har pågått har den tekniska utvecklingen varit stor. Därför gäller det att kunna bemöta kundernas behov – men också skapa motivation och engagemang bland medarbetarna, genom fortsatt kompetenshöjning.
– Vi har ambitionen att behålla Nobia Academy eller något annat kompetensutvecklingsprogram. Vad det blir får vi se när vi har gjort vår utvärdering. Men det ständiga lärandet ska fortsätta, säger Josefine Görsberg.