Första nätverksträffarna för Tibro Training Center
Tibro Training Centre, TTC, genomförde i januari sina första nätverksträffar. Ett tiotal företag inom trä- och möbelindustrin deltog med representanter från ledningen.
Under den första träffen fick deltagarna diskutera sina förväntningar på projektet och regler och ramar för gruppen. Träffen avslutades med en föreläsning av och med föreningen Omforma som pratade om hur företag kan arbeta med strukturella förändringar utifrån projektets horisontella principer. Nätverksledaren Anna Stenberg är nöjd med träffen.
– Företagen brottas med samma utmaningar. Man har akut behov av kompetenta medarbetare och man vill utveckla sitt nätverk och hitta samarbetspartners, säger Anna Stenberg.
Deltagarna uttryckte en oro över att Kompetenssäkrad industri ska bli ett projekt i mängden utan tydligt resultat. Samtidigt framkom det att just nätverksträffarna gör projektet unikt och att diskussionerna under den första träffen var värdefulla för företagen. Valideringen som erbjuds passar somliga mer än andra, medan tillgången till en professionell coach med erfarenhet av produktion uppskattas av alla. Hur man använder tiden med coachen kommer troligen skilja sig åt – för några står produktionen i fokus, för andra ledarskap eller kompetensförsörjning på individnivå.
Kompetensutveckling efterfrågas
En viktig knäckfråga i kompetensarbetet är att veta vad morgondagens arbetskraft efterfrågar hos en arbetsgivare. Under träffen fick deltagarna ta del av åsikter från elever som läser till projektkoordinator inom möbelindustrin på Tibro Hantverksakademi. Anna Stenberg säger att de allra flesta vill vara anställda och kunna styra uppgifter och arbetstider.
– Eleverna efterfrågar tydlighet när det gäller vilka krav som ställs i arbetet. De vill ha återkoppling på sitt arbete och få utrymme att våga prova med risk för att misslyckas. De säger att de behöver känna ett stort inflytande över sitt arbete för att kunna vara kreativa, berättar Anna Stenberg.
De unga är eniga om att det är viktigt med kompetensutveckling.
– En person uttryckte det som att ”kunskap är det viktigaste verktyget”. Något som också framkom var att tjejerna tror att det tar lång tid innan det blir jämlikt eftersom männen sitter på ledande befattningar och tjejerna måste slåss underifrån, säger Anna Stenberg.
Marknadsföring och kompetensutbyte
Under den andra träffen fick företagen lära sig mer om hur man kan öka sin attraktivitet som arbetsgivare. På agendan stod även mångfald och marknadsföring. Deltagarna delade med sig av hur de arbetar med marknadsföring idag.
– Olby Design har jobbat mycket med att synliggöra sina produkter och inspirerade övriga deltagare. Ett företag bestämde sig för att skapa en sida på Facebook, berättar Anna Stenberg.
För att få en bättre rekryteringsprocess och locka fler sökande kom företagen fram till att de behöver vara öppna om hur det är på företaget och hur rekryteringen går till. De pratade också om hur man kan samarbeta och göra rekryteringar tillsammans för att dela arbetskraft och kompetens. Företagen upplever även stora utmaningar när det gäller det strategiska arbetet. Vad vill man med företaget? Vad innebär det? Och hur når man målet?
– Det här är någonting som tas med till coachningarna eftersom det är en viktig del i vilken kompetenssäkring som behövs, säger Anna Stenberg.
Under våren väntar fler nätverksträffar. Responsen från företagen är positiv såhär långt.
– Det här skulle alla företag behöva. Allt är helt spot-on, säger Tove Sventoft på Olby Design.